Kategoria B Kategoria B (automat) Kategoria A

Kategoria A

Nowe kategorie prawa jazdy od 19 stycznia 2013r.


Jak prawdopodobnie wiecie, z dniem 19 stycznia 2013 roku weszła w życie nowa ustawa o kierujących pojazdami, która wprowadza m.in. nowe kategorie prawa jazdy:

 

 

Kategoria AM  

 

Zastępuje kartę motorowerową. Uprawnia do kierowania motorowerem oraz czterokołowcem lekkim. O kategorię AM można ubiegać się mając 14 lat i uzyskuje się ją taką samą drogą, jak każde inne prawo jazdy. Oznacza to kurs i egzamin państwowy. Posiadanie jakiejkolwiek innej kategorii oczywiście uprawnia do prowadzenia pojazdów AM.

 

 

Kategoria A1

 

Wstępniak do motocyklizmu, kategoria dozwolona od 16. roku życia, upoważniająca do prowadzenia motocykli o pojemności skokowej do 125 cm3, mocy maksymalnej 15 KM i stosunku mocy do masy nie większym niż 0,13 KM/kg oraz do prowadzenia motocykli trzykołowych o mocy do 20,4 KM.

 

 

Kategoria A2

 

Drugi stopień w drodze do dużego sprzęta i jednocześnie totalna nowość w Polsce. Pośrednia kategoria prawa jazdy pomiędzy istniejącymi już kategoriami A1 i A dozwolona od 18. roku życia. Prawo jazdy tej kategorii będzie uprawniało do prowadzenia motocykli o mocy nieprzekraczającej 47,65 KM i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,272 KM/kg.

 

 

Kategoria A

 

Czyli już możesz jeździć ze starszymi kolegami, a do tego na czym tylko chcesz. Pełne „A” wprawdzie pozwala na jazdę dowolnymi motocyklami, ale posiada swoje ograniczenie – minimalny wymagany wiek:

  • 20 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2,
  • 21 lat — dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW (20,39KM), jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A [czyli aby wejść na większą trajkę lub motocykl z wózkiem, musisz mieć roczne doświadczenie na dużych motocyklach - przyp. red.],
  • 24 lata — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2.

 

Proponowane przez nas kursy prawa jazdy niezależnie której kategorii obejmują 30 h teorii oraz 20 h zajęć praktycznych.

 

Zajęcia praktyczne prowadzimy na motocyklach marki Honda 125, Yamaha 250, Honda CBF 500, Suzuki Gladius 600 przez instruktorów czynnych motocyklistów! Każdy kursant zostaje w trakcie szkolenia zapoznany z "trasami egzaminacyjnymi" wokół Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego przez co zwiększa szanse na zdanie egzaminu państwowego. W kursie praktycznym skupiamy dużą uwagę na technikę prowadzenia motocykla opartą o zajęcia w ruchu miejskim jak i na placu manewrowym. Dostosowanie się do wymogów stawianych na egzaminie państwowym ułatwi Państwu szybkie i bezstresowe uzyskanie prawa jazdy.

 

W trakcie zajęć praktycznych nasi kursanci mają zawsze przydzielonego instruktora, który przez cały czas zajęć jest tylko do Państwa dyspozycji.

Podczas zajęć w ruchu miejskim zapewniamy łączność radiową instruktor - kursant. Instruktor prowadząc zajęcia w ruchu miejskim jedzie samochodem asekuracyjnym obok motocyklisty - kursanta odbywającego szkolenie. Jego zadaniem jest jednocześnie ochrona motocyklisty podczas szkolenia po mieście.

 

Przykładowy plan zajęć:

  • 1 i 2 godz. zajęć – omówienie motocykla oraz kryteria do egzaminu, ćwiczenia manewrowe
  • 3 i 4 godz. zajęć – ćwiczenia dotyczące umiejętności zmiany biegów oraz prowadzenia motocykla za pomocą ciała
  • 5 i 6 godz. zajęć – plac manewrowy, prowadzenie motocykla za pomocą ciała
  • 7 i 8 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda po mieście
  • 9 i 10 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda poza terenem zabudowanym, hamowanie awaryjne
  • 11 i 12 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda po mieście , przygotowanie do egzaminu
  • 13 i 14 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda po mieście oraz po trasie egzaminacyjnej
  • 15 i 16 godz. zajęć – plac manewrowy i zmiana biegów z redukcją między gazu
  • 17 i 18 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda po mieście oraz po trasie egzaminacyjnej
  • 19 i 20 godz. zajęć – plac manewrowy i jazda po trasie egzaminacyjnej

 

Mity:

  • to nie prawda że odbiorą Ci Prawo Jazdy kat.B jeśli nie zdasz teorii z kat. A,
  • to nie prawda że motocykl jest tylko na lato. My staramy się jeździć codziennie. Jedynie duże opady deszczu nie pozwalają na jazdę,
  • to nie prawda że egzamin jest trudno zdać... Jak możesz nie zdać z czegoś co będziesz szaleńczo kochać?!

 

Ale to nie koniec zmian - Nowe zadania na egzaminie państwowym:

 

Od 19 stycznia 2013 r. czekają na Was również nowe zadania na placu manewrowym.

 

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy:

  • wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz pkt 3 rozporządzenia
  • sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
  • zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
  • podparcie pojazdu na podpórce

 

Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 3

  • zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku
  • nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
  • maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu),

 

 

 

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:

  • Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć-osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

 

 

 

Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu)

  • upewnienie się o możliwości jazdy:
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  • 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
  • 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
  • upewnianie się o możliwości skręcenia;


Sposób wykonania zadania:

  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków,

 

 

 

Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym)

  • upewnienie się o możliwości jazdy:
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  • 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami;


Sposób wykonania zadania: 

  • średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
  • przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków

 

 

 

Ominięcie przeszkody

  • upewnienie się o możliwości jazdy:
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika dwukrotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda

 

Sposób wykonania zadania:

  • prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
  • przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
  • niepodpieranie się nogami,
  • nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  • niepotrącanie pachołków

 

 

Bez obawy, jesteśmy dobrze przygotowani do zmian!


Jak widzisz jesteśmy dobrze przygotowani do zmian, nasi instruktorzy maja wiedzę i umiejętności aby dokonale przygotować Ciebie do nowego egzaminu praktycznego.


Zaufaj Nam i dołącz do grona motocyklistów.


Film z prezentacji (nowego egzaminu), kategorii A,A1,A2


Nowe trasy egzaminacyjne na kat.A, A1 obowiązujące od dnia 10 lutego 2011r. na egzaminie państwowym w Gdańsku.


Trasa nr 1


Ulice: punkt A (PORD), punkt B (Równa), punkt C (Sandomierska), punkt D (Mostowa), punkt E (Dolna Brama), punkt F (Pod Zrębem), punkt G (Okopowa), punkt H (Podwale Przedmiejskie), punkt I (Elbląska, Most Jana Pawła II)), punkt J (Siennicka,Długie Ogrody), punkt K (Szopy), punkt L (Kamienna Grobla), punkt M (Toruńska), punkt N (Żabi Kruk), dalej już Szczęśliwi wracamy Sandomierską oraz Równą do PORD.

 

Wyświetl większą mapę

 

Trasa nr 2

 

Ulice: punkt A (PORD), punkt B (Równa), punkt C (Sandomierska), punkt D (Mostowa), punkt E (Dolna Brama), punkt F (Okopowa), punkt G (Zaroślak), punkt H (Stoczniowców), punkt I (Hirszfelda), punkt J (Chałubińskiego), punkt K (Sikorskiego), punkt L (Armii Krajowej), punkt M (Żabi Kruk), punkt N (Pod Zrębem), dalej już Szczęśliwi wracamy Sandomierską oraz Równą do PORD.

 

Wyświetl większą mapę

 


Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą! i zapisania się na kurs prawo jazdy.

 

Zdawalność za lata 2010 - 2012 90% !!!

 

 

 

stat4u